Велосипеда от древността до днес

 

Велосипедите се превърнаха в неизменна част от ежедневието на много от нас, но как се е достигнали до момента, в който велосипедите се превръщат в най-предпочитания начин за алтернативно придвижване.

 

Първите сведения за съществуването на любимите ни разговорно наречени колела датират още от 3000 години преди Христа. Един от първите извори за съществуването на подобно средство е открит върху скала. Картинка, издълбана в камъните, наподобяваща велосипед, е открита в Египет. Макар това да са първите сведения за уред, наподобяващ съвременните велосипеди, официалното изобретение се появява на бял свят чак през 1817 година, като въпросът: „Кой го е изобретил?“ остава доста спорен. 

 

Въпреки това, има две теории, които са се наложили като основни, за създаването на велосипедите. Според едната, руски крепостен селянин създава първата двуколка. Човекът е носел фамилията Артаманов и е бил ковач, а двуколката е ползвам за по-лесно и бързо придвижване на продуктите си. Други смятат, че велосипедът е проектиран от Леонардо да Винчи. А ето и втората теория за появяването на велосипеда:

 

Години по-късно, полският професор и барон Карл фон Дрез официално създава първия велосипед от дърво. Той го нарича Машина за ходене. Изработен е изцяло от дърво, включително и колелата, които са направено от огънати дървени дъски. Любопитното е, че първоначално не е имал педали.

 

Изобретението бързо става популярно в Европа и хората започват да го наричат ръчна кола. През 1818 година е отчетен истински бум в Англия и голяма част от населението на страната обръща поглед в тази посока. В продължение на 20 години на никой не му е дошло на ум дори да направи подобрения върху изобретението, докато през 1839 година един шотландец не решава да направи подобрения. Неговото име е Къркпатрик Макмилън и той добавя от себе си педали и количка.

 

През 1862 година французите решават да дадат нещо от себе си за подобряване на изобретението и добавят педали на предното колело, което все още е дървено. Това нововъведение силно заинтригува голяма част от индустриалците не само в страната, но и в Европа и така започва масовото производство на първите велосипеди, а патентоването се осъществява през 1866 година. Така, практически първият велосипед е създаден в не чак толкова далечното минало.

 

През 1867 г., англичанина Едуард Купър, разработва първите джанти с обтегнати метални спици. През 70-те години се налага идеята за увеличение на диаметъра на предното колело на велосипеда. Същевременно задното колело е намалено. Сигурни сме, че повечето от вас са виждали поне на снимка онези велосипеди с големи предни гуми и малки задни именно за тях става въпрос.

 

Очаквано или не, голяма част от хората, които започнали да ползват велосипеди често са падали, а нараняванията, които са получавали се оказват сериозни, което налага поставянето на трето колело в задната част за по-голяма стабилност и безопасност. След това започва и голямото експериментиране в производството на велосипеди, но по-голяма част от тях така и не добиват популярност.

 

Едно от най-важните подобрения по велосипеда е въведено през 1878 година. Това е верижната предавка, дело на англичанина Лаусън, който създава и първата сгъваема двуколка. Година по-късно се появяват и първите надуваеми гуми, дело на шотландецът Джон Дънлоп, а междувременно навлиза и идеята за безопасно каране. Тя се появява по идея на Джон Старли, който създава компанията Rover, която се занимава с производството на велосипеди и автомобили до 2015-та година, когато фирмата обявява несъстоятелност.

 

Малко преди навлизането на 20 век, през 1898 година се появява и първата спирачка. Тя не е изглеждала като съвременните спирачки, но добавила много към сигурността и безопасността на управлението. През 1903 година не само се появяват скоростите, но и се модернизира предавката, която вече е механична. Скоростите, които ползваме днес, се появяват на бял свят преди 70 години, а пред последните 6 десетилетия велосипедът вече се намира във всеки дом. Той става предпочитано средство за придвижване още през 60-те години на миналия век, като вече дори има класации най-велосипедна държава, която е оглавявана от Дания.

 

Едва ли бихме могли да си представим нагледно какви са били метаморфозите на двуколката от 3000 година преди Христа до наши дни, но без съмнение, това е едно от най-страхотните изобретения, създавани някога. Велосипедите се ползват не само като алтернативен метод за транспорт в големите градове, но и за спорт. През последните няколко години забелязваме засилен интерес в България на планинското каране, а състезанията вече се очакват с нетърпение от хиляди хора в страната.