Восипедният свят отново беше разтърсен от въвеждането на поредния нов стандарт. Какъв е той, ще попитате? Boost! За първи път чухте за Boost, през не толкова далечната 2015 година. Тогава изглеждаше, че това е просто нов стандарт за задната ос, но сега дори Fox и SRAM/RockShox се насочват към по-широки главини както за задните така и за предните колела, а Boost изглежда оставя своя отпечатък върху цялостната конфигурация на планинските велосипеди. Разбери какво се крие зад тази технология и какви ползи има.


Разбира се, може да изглежда незначително защото Boost 148 е само с три милиметра по-широк от всяка страна в сравнение с настоящия широко разпространен и установен стандарт 142 мм. Но тези ценни милиметри променят много повече от просто ширината на осите. Когато преди няколко години задното разстояние на оста се увеличи от 135 мм на 142 мм , това не беше проблем за велообществото тъй като за ъпгрейд до новия стандарт се използва комплект за преобразуване. С Boost обаче е друга история! Допълнителните шест милиметра на задната главина и допълнителните 10 мм на предната главина са добавени, за да се осигури по-голямо изнасяне. Макар това да предлага определени предимства, то влияе върху позицията на дисковите спирачки и касетата и означава, че ще ви трябват специфични вилки и курбели.

Boost: Какви са предимствата?

Едно от предимствата на новия, по-широк стандарт за оси е очевиден: с по-голямата ширина на главината и по-косия ъгъл на спиците, твърдостта и стабилността на шините се увеличават значително. Според данни на производителите, 29-инчово задно колело с главина 148 мм е със същата твърдост, както 27,5-инчово колело с главина 142 мм. Но, това съвсем не е всичко, Boost носи още предимства:


  • ✅ Повишената твърдост води до по-ефективно и по-прецизно управление на велосипеда.
  • ✅ Благодарение на по-широкото задно колело, може да се използва по-къс заден триъгълник.
  • ✅ Шарнирите на окачването могат да бъдат разположени по-широко един от друг и следователно да са по-твърди.
  • ✅ По-широката задна главина предлага по-голям избор, когато става въпрос за зъбни колела.
  • ✅ И накрая, Boost намалява хлабините в задния триъгълник.

Съвместимостта на задните главини Boost 148 и курбелите

Както вече споменахме, системата Boost променя позицията на касетата, което води до промяна във верижната линия. За да се гарантира същата производителност на задвижването, абсолютно необходими са Boost-съвместими курбели или директен монтаж на Boost-специфичен Spider на зъбното колело. Това измества задвижването с 3 мм, за да компенсира движението на касетата. Q-факторът на курбелите остава непроменен, както и оста и лагерите.

Това илюстрира как се влияе позицията на касетата и необходимите настройки на курбелите и зъбното колело.



Стандартните курбели не могат да бъдат монтирани с Boost главина - и обратното.

Boost 110 отпред

Тъй като предимствата на по-широките фланци на спиците са очевидни и все повече компании посвещават времето си на "plus-size" велосипеди, е съвсем естествено, че мислите им се насочиха към осите на предните колела, за да създадат място за по-големи гуми, като по този начин увеличат твърдостта. С изнесените навън фланци на предната главина, главината става с 5 мм по-широка от всяка страна. Според SRAM, 29-инчово колело със 110 x 15 мм проходна ос ще има същата твърдост като сравним 26-инчов модел със 100 x 15 мм ос. Доста впечатляващо!

Новият стандарт Boost 110 отпред.

Колоездачите често трудно приемат новите стандарти. Но едно е сигурно - без тези нови стандарти и подобрения, колоезденето нямаше да бъде това, което е днес. Вероятно все още щяхме да караме с V-brake спирачки и твърди вилки - да не говорим за мисълта за регулируеми drop колчета за седалка. Така че, от тази гледна точка, новите разработки трябва да се разглеждат само в положителен аспект!

снимки: enduro-mtb.com