Японската марка Shimano едва ли се нуждае от представяне – това е
един от най-големите и реномирани производители на велокомпоненти в света с
огромно разнообразие от продукти, създадени за всички, обичащи колоезденето –
от деца и начинаещи, които наскоро са се качили на велосипеди, до професионални
състезатели и атлети, които изминават хиляди километри годишно и подлагат
частите на огромни натоварвания. Лесно е да се досетите, че това, което е добро
или достатъчно за любителите, трудно ще върши работа на професионалистите, и
обратно. Затова подготвихме тази статия, която да ви ориентира набързо в
класовете и сериите компоненти на Shimano
за планинско колоездене. Така ще можете по-лесно да се
ориентирате и за нивото на планинските велосипеди, които са оборудвани с тях.
Планински велосипеди от нисък ценови клас
Най-достъпните като цена серии, които
официално се считат такива за планинско колоездене, са Altus, Acera и Alivio. Те формират т.нар.
начален клас при МТБ компонентите на Shimano. Добре е да знаете, че под тях (т.е. с още
по-ниска цена) се намират сериите Tourney. Компоненти от
тях могат да бъдат забелязани на някои евтини, любителски планински велосипеди,
но е малко спорно колко биха издържали тези части при планинско каране. По-подходящи
са за каране в парковете или за леки разходки сред природата, но предимно по
леки терени. При Tourney се предлагат компоненти за скоростни системи с 3х8, 3х7 и дори 3х6
предавки – във високите класове тези технологии и стандарти отдавна са изчезнали,
но за любителски нужди все още намират приложение.
За разлика от Tourney, компонентите от групите Altus,
Acera и Alivio са проектирани и тествани за каране по пресечен терен – на любителско
ниво, но все пак извън асфалта и паважа. Продуктите от тези три групи често
биват смесвани при окомплектоване на велосипедите, като производителите
обикновено търсят най-добър баланс между цена и функционалност. Затова е и
малко по-трудно да бъдат разграничени трите групи, включително и заради
наличието на много извънсерийни компоненти, които официално не са част от никоя
група, но като цена и клас гравитират около тях. Към настоящия момент
и трите групи са с 9 скорости отзад и 2 или 3 венеца отпред, но в допълнение
има и много продукти, които покриват по-старите стандарти с 3х8 или дори 3х7
предавки. Обобщено може да се каже, че при Altus, Acera и Alivio Shimano се опитва да комбинира малко по-стари технологии и достатъчно модерен
дизайн в компоненти, които са достъпни в ценово отношение и са подходящи за първи
стъпки в планинското колоездене.
Планински велосипеди от среден ценови клас
Deore e първата група, която може да се смята за среден
клас. При нея обикновено виждаме много от технологиите, характерни за
по-скъпите серии, само че на това ниво те идват малко по-късно и обикновено са
реализирани с по-евтини материали и с цената на малко по-високо тегло. През
2020 г. Deore бе разделена на три подгрупи, за да осигури максимално широк избор на
потребителите и производителите – в нея в момента има компоненти за 10-, 11- и
12-скоростни системи, като при първите две подгрупи са налични курбели с един
или два венеца, а при М6100 предният венец е само един. Спирачките от клас Deore също се възприемат
като първото ниво, което е подходящо и за по-сериозно каране в планината – с
голяма спирачна сила и добро охлаждане. Както и при по-евтините групи, около Deore също гравитират
голям брой извънсерийни компоненти, които често се използват в окомплектовките
на по-достъпните велосипеди от среден клас.
Планински велосипеди от висок ценови клас
SLX е следващата група
в ценовата стълбичка на Shimano, а над нея е Deore XT, позната и
само като XT. Към настоящия момент и двете серии са
12-скоростни. Те имат много общи характеристики, компонентите в тях са сходни,
понякога почти еднакви, но по правило SLX използва малко по-евтини материали и е с малко
по-високо тегло. Въпреки това, тя е много популярна сред потребителите, защото
осигурява достъп до повечето актуални технологии на цена, която е съвсем
поносима. Deore XT е серията, която е известна с най-добро съотношение между нови
технологии, тегло и цена. Казано най-просто, това е масовият висок клас на Shimano. При XT новостите обикновено
идват бързо и на много по-разумна цена, отколкото при топ групата XTR. Освен това
компонентите са здави и надеждни и могат да работят безупречно в продължение на
години. Много от опитните карачи залагат именно на ХТ като най-добре
балансирана група за сериозно и интензивно каране.
XTR е премиум групата
на Shimano,
предназначена за професионални състезатели и за хора, които искат и могат да си
позволят най-лекото, най-скъпото и най-новото. Когато представя нови
технологии, японската компания обикновено го прави в рамките на следващо
поколение XTR.
Тази серия е върха на сладоледа, но е и значително по-скъпа от останалите, така
че подобна разлика в цената не за всеки ще е оправдана. Ако можете да си го
позволите, това е представата на Shimano за най-доброто!
Има и две групи, които са леко встрани от
основните – Saint и Zee. Те са по-тясно специализирани – за спускане, фрийрайд и като цяло за
каране в посока надолу. Компонентите в тях залагат на първо място на здравината
и издръжливостта, теглото е на малко по-заден план, но без да е неглижирано. Zee е по-достъпната серия
и като ниво съответства на SLX. Saint попада като ценови клас някъде между Deore XT и XTR и има почти легендарен статут сред спускачите –
и като здравина, и като спирачна сила, и като функционалност.
От потребителска гредна точка е добре да знаете, че новите технологии и стандарти обикновено се лансират чрез групата XTR и в рамките на следващите няколко години повечето от тях се пренасят и към по-достъпните серии, но рядко слизат по-надолу от Deore. Така че дори и да сте любители, ако смятате да карате по-често и по-интензивно в планината, велосипед с оборудване от клас Deore е добро начало, а за по-напредналите препоръчваме SLX, Deore XT и топ-компонентите XTR, които може да намерите в онлайн магазина за велосипеди kadenas.bg.
1 Коментар(и)
Според мен е най-добре да се премине на висок клас, ако карате всеки ден и обожавате адреналина :)
Изпратете коментар