Затварянето на граници, спирането на производства и недостигът на работна ръка са само част от нещата, които кризата, предизвикана от COVID-19, повлече след себе си. Пандемията се разпростря по целия свят и преобърна представите и плановете на много хора и бизнеси. Наред с опасността за здравето на човечеството се появи и друга опасност - тази от икономическа криза - загуби за милиони, финансови затруднения и унищожаване на хиляди работни места.

 

И докато редица сфери са пред тотален крах, производството на велосипеди не само не пострада от икономическото разклащане, но и отбеляза ръст.

 

Много европейски центрове са наложиха през последните години като еталон за “колоездещи” градове. В Холандия, Белгия и Германия хората на всякаква възраст не слизаха от колелетата, докато в България интересът растеше, но с бавни стъпки. Пловдив, където през последните четири години бе изградена мащабна мрежа от над 60 км велоалеи, е доказателство за положителната тенденция, която се наблюдава и у нас.

 

Днес тези алеи са препълнени от хора, които все по-често предпочитат колелото не само като спорт, но и като начин на придвижване в градски условия. Коронавирусът изправи света пред предизвикателства и проблеми, които искат навременно разрешаване. С цел да ограничат максимално контактите в градския транспорт, както и използването на личен автомобил, все повече хора са тласнати към пътуването на две колела. Именно в този момент велосипедите най-ясно демонстрират своите положителни качества.

 

Подобна е ситуацията и в други европейски градове, в които положението със заразата е далеч по-зле. Няколко европейски правителства са заявили намеренията си за подобряване на велосипедната инфраструктура. Нещо повече, Италия, към която целия свят насочи подкрепата и вниманието си през последните месеци, планира да субсидира закупуването на велосипеди. Освен на локално ниво, целенасочени инвестиции във велосипедния транспорт се предвиждат и в рамките на Зелената сделка от Европейската комисия. И то още до края на идния месец. 

Наред с колоезденето като начин за придвижване, велосипедът запази и своята спортна функция. Строгите мерки, които ограничаваха колективния спорт и физическите активности във фитнеси, паркове и т.н., отнеха възможността на хората да бъдат активни. В този момент колоезденето се прокрадва и като единствена възможност, с която да поддържате тялото си във форма.

 

Ръст на производството бележат и български фирми за колелета, които са добре познати на чуждестранните пазари. Те споделят, че, спазвайки всички противоепидемични мерки за дезинфекция, не са преустановявали процеса на работа. През последните две години една от най-големите български фирми за производство на велосипеди демонстрира 25% ръст на доходите. Такива са били прогнозите и за 2020 г. И въпреки че тази година това най-вероятно няма да стане, ситуацията е далеч по-добре от очакваното. Наблюдаваните положителни тенденции се отразяват и върху заетите в сферата лица, тъй като процентът на хората, загубили работата си, клони към 0.

 

Ние неведнъж сме изтъквали предимствата от колоезденето, но днес те са повече от очевидни. Така че, ако все още не сте си закупили колело, направете го! Сега е идеалният момент да го превърнете в полезно хоби или алтернативен начин за придвижване в градски условия, като едновременно с това се грижите за здравето си. Подарете си усещане за независимост от автомобилния трафик, усещане за свобода, тонус и добро настроение още от сутринта!