Всеки любител колоездач е добре да познава цялостното устройство и компонентите на велосипеда си. Макар че по своето устройство велосипедът не представлява толкова сложен механизъм, с навлизането на съвременните технологии и прилагането на редица технологични подобрения, някои модели велосипеди вече са снабдени и с различни допълнителни компоненти, които биха затруднили по-неопитните в колоезденето. Тук ще разгледаме кои са основните части на велосипеда, както и по-важните неща за ролята, която имат.
Рамката е основата на велосипеда
Рамката е основният структурен елемент на велосипедния механизъм. Различните модели велосипеди са изработени от рамки:
- с различни материали (алуминий, карбон, стомана, титан и др.), отговорни за тяхната маса;
- за различни типове окачване - без, предно, задно или и двете;
- за видовете колоездене, за които е предназначен моделът.
Геометрията на рамката, както и размерът на колелата и техните характеристики като здравина и тегло, определят предназначението на модела велосипед. При избора на ново колело е важно да съобразите правилния размер на рамката и типа колоездене, за който ви е необходимо. Не по-малко важни са и останалите характеристики за рамката, които от своя страна ще повлияят върху удобството и лекотата по време на каране - твърдостта, наличието на окачване и други.
Вилката - основен компонент на кормилната система
Вилката съединява предното колело и кормилото, свързвайки ги с рамката на колелото посредством кормилна тръба и т.нар. чашки (кормилни лагери). Различните модели велосипеди, както и повечето планински велосипеди (mountain bike), разполагат с амортисьорна вилка. Нейната роля е да поглъща вибрациите, които са неизбежни по време на каране в екстремни планински терени. Съвременните велосипеди, оборудвани с фабрична амортисьорна вилка, предлагат възможност за демонтирането ѝ и поставянето на нова от по-висок клас, в зависимост от личните ви предпочитания. Макар и рядко, някои модели планински велосипеди разполагат само с твърда вилка. За по-голямо удобство обаче препоръчваме използването на модел с амортисьорна вилка, особено когато става въпрос за планински велопреходи.
Колелата - едни от най-важните съставни части на велосипеда
Капли (шини), спици и главини са елементите, които изграждат колелото на велосипеда. Към каплата се монтира вътрешна и външна гума, а главините държат спирачните дискове на велосипеда, както и венец-касетата, монтирана на задната главина. Теглото на колелата и прилежащите им гуми оказват влияние върху ефективността по време на кране. Следователно по-леките колела са за предпочитане пред тежките, тъй като скоростта ще се увеличава по-бързо, а движението ще бъде по-лесно. Качества като здравина и устойчивост също не са за пренебрегване, когато става въпрос за избора на колела. Днес производителите на велосипеди се стремят да постигнат оптимални стойности между лекота, скорост, здравина и устойчивост на колелата.
Задвижващи елементи и механизми
Наборът от компоненти, благодарение на които става възможно задвижването на велосипеда, вследствие на прилаганата човешка сила, са отговорни за лекотата при каране. Основни задвижващи елементи са предни и задни венци, верига, дерайльор, курбели (ляв и десен) със средно движение и педалите. Венците и педалите се монтират на курбелите, които изпълняват ролята на носещи компоненти. Благодарение на веригата, която свързва предните и задни венци, в резултат на натиск на педалите се получава въртеливо движение, задвижващо велосипеда. Важно условие за задвижващите елементи е всички те да отговарят на един и същ стандарт, т.е. командите и дерайльорите например трябва да са съвместими с определения брой предни и задни венци, включително размера на зъбните колела, типа закрепване към рамката и други.
Спирачки и периферия
Съвременните велосипеди, предлагани на пазара, използват дискови спирачки, като утвърдена технология за качество. Те могат да бъдат хидравлични (чрез флуид, помпа и накладки) и механични (чрез жило) при модели велосипеди от по-нисък ценови клас.
Кормило, лапа, ръкохватки и седалки попадат в категорията периферни компоненти. Те са сравнително прости по своето устройство и функционалност, но до голяма степен са отговорни за комфорта и лекотата по време на каране. Дължината на кормилото влияе върху стабилността на велосипеда - колкото по-голямо (дълго) е, толкова маневреността е по-намалена и обратното. Размерът на лапата определя градуса на наклона към кормилото и съответно съсредоточаването на тежестта върху предното колело. Изборът на седалка за велосипеда зависи от личните ви предпочитания. Периферните компоненти са лесно сменяеми, за да може да намерите точните за вас, когато новозакупеният велосипед не ви представя търсеното удобство.
1 Коментар(и)
Много ми е трудно....Ще ми подарят CROSS велосипед.\r\nАбсолютно начинаеща съм и за да мога сама да си го подържам ....ме интересува къде има подробен текст за сглобяване на Омега ?
Изпратете коментар